Alvar ja Aino Aalto muotoilua

Tunnistatko nämä esineet?
Kotkan Kaupunginteatterin yleisölämpiössä on Aino A. esityspäivinä projisoituna 3D-mallinnukset Aaltojen suunnittelemista tunnetuista esineistä.
Alla Xamkin ODI-hankkeen TKI-asiantuntija Henri Brandt kertoo meille enemmän projektista.
“Idea Aino ja Alvar Aallon suunnittelemien teosten 3D-mallintamiseen ja käyttämiseen tunnelmaluojana/tuojana lähti Kotkan Kaupunginteatterin käyttöpäälliköltä Juha Lahtiselta.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ODI-hanke tutki erilaisten XR-teknologioiden käyttöä ja pelimoottorit sekä 3D-mallintaminen olivat olennaisena osana sitä tutkimustyötä. Tähän samaan saumaan sattui kuin tarjottimella Kotkan kaupunginteatterin lämpiön projektorisysteemin uusiminen.
Idea oli 3D-mallintaa valittuja Aino ja Alvar Aallon tekemiä ikonisia teoksia ja tehdä ohjelma, jossa niitä teoksia voisi pyörittää ja valaista sekä samalla ottaa videokuvaa niistä, joka toimisi sitten valkokankailla teatterin lämpiössä. Unity 3D-pelimoottorilla siis rakennettiin tällainen ohjelma, josta pystyi valitsemaan haluamansa mallin tai objektin ja esittää se katsojille eri kulmista sekä pyörittää sitä kolmiulotteisessa tilassa kolmen eri akselin ympäri eri valaistusolosuhteissa. Tätä on hieman haasteellista tehdä oikeassa elämässä.
3D-malleiksi valikoitui Aino Aalto juomalasi, Riihitie-ruukku, Aalto Jakkara 60, Nojatuoli 41 “Paimio” ja Savoy maljakko, jotka ovat kaikki hyvin kauniita, ikonisia ja tunnistettavia malleja. Autenttisuuden varmistamiseksi digitaaliset mallit lähetettiin Artekille tarkistusmittauksiin.
3D-mallinnustyön toteuttivat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Game Design -opinto-ohjelman opiskelijat Matías Acuña Ramírez ja Christopher Solis.”
✏️ Henri Brandt /TKI-Asiantuntija, Odi-Hanke XAMK
Kiitos Xamk, Henri, Tiina Savallampi ja opiskelijat yhteistyöstä 💛